Kampen mot Europas utdanningsutfordringer

Caroline Elvegård • 20. februar 2024

I et Europa hvor landskapet innen utdanning stadig endrer seg, står vi overfor en kritisk utfordring: Hvordan kan vi sikre at alle unge fullfører sin grunnleggende utdanning? Tidlig skolefrafall er et vedvarende problem som berører hele kontinentet, og begrenser personlig utvikling og skaper samfunnsmessige utfordringer. Det er i dette krysningspunktet mellom håp og utfordring at Kalis-prosjektet vil vise vei fremover. 

I Norge, et land kjent for sitt engasjement for utdanning og likestilling, viser statistikken et oppmuntrende bilde. I 2023 har 81 % av videregående studenter fullført sin utdanning, en økning på 0,6 prosentpoeng fra 2021 (SSB, 2023). Dette er et bevis på at innsatsen for inkluderende utdanning går et skritt i riktig retning. Men hvordan kan dette forbedres, og hvordan kan vi bidra med våre løsninger også i resten av Europa? 


Kalis-prosjektet tar fatt på denne utfordringen med en kombinasjon av innovasjon og samarbeid. Prosjektet samler skoleledere, lærere, studenter og foreldre i en felles innsats for å utvikle nye metoder for å forebygge tidlig skolefrafall. Med et arsenal av verktøy – fra opplæringsprogrammer for lærere og et varslingssystem for å identifisere risikoutsatte studenter, til et pedagogisk spill og en nettbasert ressurs – tar Kalis sikte på å skape et mer engasjerende og støttende læringsmiljø. 


Målet med Kalis-prosjektet strekker seg utover Norges grenser. Det er et eksempel på hvordan vi kan møte utdanningsutfordringene i Europa, og hvordan vi kan sikre at alle unge får muligheten til å realisere sitt fulle potensial. Dette initiativet, støttet av Den europeiske union, er ikke bare en investering i dagens unge, men også i morgendagens ledere. 


Du kan lese mer om Kalis-prosjektet her: www.kalis-project.eu  


Av Caroline Elvegård 26. juni 2025
Kunstig intelligens er i ferd med å endre hvordan bedrifter jobber – og vi ser tydelige spor av det også i vår region.
Av Caroline Elvegård 17. juni 2025
GAEA-prosjektet avsluttes – men arbeidet har så vidt begynt! I det sjette og siste nyhetsbrevet fra GAEA-prosjektet oppsummerer vi tre år med innsats for å styrke kvinners rolle i landbruket. Her får du innsikt i hvordan digitale verktøy, innovative opplæringsprogrammer og politisk påvirkningsarbeid har bidratt til å gi NEET-kvinner og kvinner med innvandrerbakgrunn (og andre interessenter) nye muligheter innen matproduksjon, agroturisme og bærekraftig landbruk. Nyhetsbrevet byr blant annet på: En oversikt over GAEAs digitale plattform og ferdighetsapp Resultater fra opplæringsprogrammer og Bootcamp i Praha Innsikt fra politisk arbeid og behovskartlegging i 11 land Historier fra kvinner og partnere som har vært med og skapt endring 👉 Last ned nyhetsbrevet (på engelsk) her!
Av Caroline Elvegård 14. mars 2025
En driftig gründer med pågangsmot
Av Caroline Elvegård 13. januar 2025
Nyhetsbrev fra GAEA: Nye digitale verktøy og muligheter for kvinner i landbruket
Av Caroline Elvegård 10. januar 2025
GAEA lanserer ny plattform for karriereutvikling i landbruket
Av Weishan Liu 16. oktober 2024
In today’s rapidly evolving digital landscape, small and medium-sized enterprises (SMEs) face a critical challenge: staying competitive while balancing limited resources.
Av Caroline Elvegård 14. oktober 2024
Europa står overfor en betydelig mangel på fagfolk innen cybersikkerhet (ca. 4 millioner arbeidstakere, World Economic Forum, 2024), men samtidig er det en enorm talentbase som ikke blir utnyttet.
Av Weishan Liu 11. oktober 2024
Å få sin første jobb i Norge er ikke bare et stort steg for integreringen vår – det er en milepæl som gir oss håp og muligheten til å starte et nytt kapittel.
Av Caroline Elvegård 19. august 2024
Nyhetsbrev fra GAEA: Opplæring, digitale verktøy og fremtidstro for kvinner i landbruket
Av Caroline Elvegård 19. juli 2024
Pioneering Sustainable Practices with Risk Intelligence