Innovasjon innen voksenopplæringen

Jo Sakariassen • 14. desember 2021

Det foregår mye spennende arbeide innen voksenopplæringen i Europa om dagen for å støtte opp under mulighetene til den enkelte.

Det å ha nødvendige ferdigheter er avgjørende for både faglig utvikling og for å møte den stadig skiftende etterspørsel i arbeidsmarkedet. Kompetanse og ferdigheter bidrar også til sosial inkludering og er bra for konkurranseevnen i økonomien.

Det foregår mye spennende arbeide innen voksenopplæringen i Europa om dagen for å støtte opp under mulighetene til den enkelte. Du vil her få presentert kort arbeidet med å etablere Individuelle læringskontoer og innføring av Micro-credentials.


Individuelle læringskontoer

Forslaget til individuelle læringskontoer tar sikte på å sikre at alle har tilgang til kvalitetsopplæringsmuligheter som til enhver tid er tilpasset deres behov – enten de er ansatt eller ikke. Den foreslåtte anbefalingen ber EUs medlemsstater om å  opprette individuelle læringskontoer, tilby veilednings- og valideringsmuligheter og betalt opplæringspermisjon. Forslaget anbefaler at medlemsstatene i fellesskap med partene i arbeidslivet definerer en liste over "pålitelig" og kvalitetsopplæring som er kvalifisert for finansiering fra de enkelte læringsregnskapene. Folk vil ha fleksibiliteten til å bruke læringskontoene sine over hele EU når de vil, for å lære hva de trenger for å forbedre karriereutsiktene og oppfylle potensialet.


Micro-credentials

Forslaget om Micro-credentials ønsker å dette med få Micro-credentials til å fungere på tvers av institusjoner, bedrifter, sektorer og grenser. Micro-credentials sertifiserer læringsutbyttet etter også kortere læringsaktiviteter (f.eks. et kort kurs eller opplæring). De tilbyr en fleksibel, målrettet måte å hjelpe folk med å utvikle kunnskapen, ferdighetene og kompetansen de trenger for sin personlige og faglige utvikling. Micro-credentials blir et verktøy for arbeidsgivere og arbeidstakere, opplæringsaktører og HR bransjen for å utvikle spesifikk opplæring for etterspurte ferdigheter. Medlemsstatene anbefales å vedta en felles definisjon av Micro-credentials, standardelementer for beskrivelse og nøkkelprinsipper for design og utstedelse. Forslaget innfører også anbefalinger om bruk av Micro-credentials i utdanning og opplæring og i arbeidsmarkedssystemer. Dette bør gjøre det mulig for folk å lære nye eller ekstra ferdigheter på en skreddersydd måte for alle.   

Av Caroline Elvegård 14. mars 2025
En driftig gründer med pågangsmot
Av Caroline Elvegård 10. januar 2025
GAEA lanserer ny plattform for karriereutvikling i landbruket
Av Weishan Liu 16. oktober 2024
In today’s rapidly evolving digital landscape, small and medium-sized enterprises (SMEs) face a critical challenge: staying competitive while balancing limited resources.
Av Caroline Elvegård 14. oktober 2024
Europa står overfor en betydelig mangel på fagfolk innen cybersikkerhet (ca. 4 millioner arbeidstakere, World Economic Forum, 2024), men samtidig er det en enorm talentbase som ikke blir utnyttet.
Av Weishan Liu 11. oktober 2024
Å få sin første jobb i Norge er ikke bare et stort steg for integreringen vår – det er en milepæl som gir oss håp og muligheten til å starte et nytt kapittel.
Av Caroline Elvegård 19. juli 2024
Pioneering Sustainable Practices with Risk Intelligence
Av Lars-Ove Moe 3. juli 2024
En enkel forklaring om ESG, CSRD og ESRS
Av Caroline Elvegård 1. juli 2024
Prios har i løpet av våren og sommeren samarbeidet med det tsjekkiske selskapet PRINCEPS for å utvikle strategier og metoder for bærekraftsrapportering for bedrifter.
Av Lars-Ove Moe 4. juni 2024
Frokostseminar Intro Namdal
Av Lars-Ove Moe 3. juni 2024
Workshop om plast; en del av satsningen «Fra avfall til ressurs»
Flere innlegg