Hva er et læringsmål og hvorfor bør legge flid i å lage de

Jo Sakariassen • 21. august 2022

Lag gode mål i voksenopplæring

Først ser vi på hva et læringsmål er og hvorfor det er verdt å vite hvordan du utvikler slike for opplæringsaktiviteter på arbeidsplassen.



Før man begynner å designe opplæringen, er det viktig å spørre seg selv hva formålet med opplæringen er. Mest sannsynlig omfatter dette formålet:

  1. Et større mål som organisasjonen prøver å nå – innføring av et nytt produkt eller en ny prosess, høyere fortjeneste eller noe sånt  
  2. Arbeidsoppgaver som ansatte skal lære og kunne utføre etter at opplæringen er over, med antagelsen om at opplæringen av ansatte til å utføre disse oppgavene vil hjelpe organisasjonen med å nå det større målet

Læringsmålene for opplæring bør fokusere mot punkt 2 ovenfor: hvilke ferdigheter må ansatte kunne utføre når opplæringen er ferdig. For deretter å utføre disse ferdighetene på arbeidsplassen.


Når man har identifisert læringsmålene for opplæringen, kan de brukes til å:

  1. Veilede i etableringen av vurderingskriterier for å se om arbeidstakere virkelig KAN utføre disse ferdighetene.
  2. Veilede i å utvikle læringsinnhold og læringsaktiviteter.  
  3. La elevene få vite hva opplæringen vil omfatte og hva de vil lære.
  4. Vurdere om opplæringen var effektiv.


Hvis man ikke skriver gode læringsmål før man utvikler, gjennomfører og evaluerer opplæringen, blir den som ett skip uten navigasjon.


De fire delene av et MARK-læringsmål

En god måte å tenke på for å konstruere et læringsmål, er at det består av fire deler. Det er ikke slik at en alltid trenger hver av de fire delene, men det er definitivt en god ide å vurdere behovet for hver av dem, for å sikre at læringsmålet er så klart, handlingsrettet og målbart som mulig.

De fire delene kan huskes med det enkle akronymet MARK, som står for:

   Målgruppe

   Atferd

   Rammer

   Kriterier


La oss ta en nærmere titt på de.


M står for Målgruppe

Hvert læringsmål bør si noe om elevene. Hvem er de, hva består jobbhverdagen deres av, hva forventes av dem, hvorfor skal du ha opplæring av de.

Er målgruppen sammensatt, kan man forsøke å få frem likheter og ulikheter. Denne informasjonen er noe du kan benytte i selve gjennomføringen også.


A står for Atferd

Hvert læringsmål bør si noe om hva eleven må gjøre. Og denne atferden bør kunne relateres til og ligne på de oppgavene som skal utføres på jobben. Om opplæringen for eksempel er utviklet for å lære en maskinoperatør å betjene en maskin, kan atferden i læringsmålet være noe ala "betjene maskinen" og ikke det å "forklare trinnene for å betjene maskinen."

Ideelt sett vil atferden til læringsmålene speile de virkelige oppgavene arbeidstakerne faktisk skal utføre på jobben.

Prøv å unngå å lage målene med formuleringen som "å vite" eller "forstå", fordi man forventer mer på de fleste arbeidsplassene enn det å bare "vite" eller "forstå". I tillegg er det vanskelig å observere om noen vet eller forstår.


R står for Rammer

Som regel må elevene utføre læringsmålets atferd innenfor et sett med gitte forhold. Man kan for eksempel si "i listen med ord, sett en sirkel rundt de som er en del av en gitt maskin", eller "med hjelp av en skiftenøkkel, feste denne bolten" eller "med en kalkulator utføre..." Dette er "HVORDAN?" av målet.


K står for Kriterier

Denne delen av læringsmålet forklarer kriteriene for å utføre oppgaven på en konkret måte. Hva er akseptabel utførelse etter endt opplæring?

Eksempler kan være "på mindre enn ti minutter", eller "med 85 % nøyaktighet" eller "30 ganger i timen". Dette er "HVOR GODT?" i målet.


Konklusjon: M-A-R-K Læringsmål

M-A-R-K illustrer fire enkle trinn for å bygge et læringsmål som omfatter all informasjonen ett mål bør ha. Oppretter man læringsmål etter denne modellen, så har man ett godt utgangspunkt for læringsvurderinger, læringsinnhold, læringsaktiviteter og læringsevalueringer.

Av Caroline Elvegård 26. juni 2025
Kunstig intelligens er i ferd med å endre hvordan bedrifter jobber – og vi ser tydelige spor av det også i vår region.
Av Caroline Elvegård 17. juni 2025
GAEA-prosjektet avsluttes – men arbeidet har så vidt begynt! I det sjette og siste nyhetsbrevet fra GAEA-prosjektet oppsummerer vi tre år med innsats for å styrke kvinners rolle i landbruket. Her får du innsikt i hvordan digitale verktøy, innovative opplæringsprogrammer og politisk påvirkningsarbeid har bidratt til å gi NEET-kvinner og kvinner med innvandrerbakgrunn (og andre interessenter) nye muligheter innen matproduksjon, agroturisme og bærekraftig landbruk. Nyhetsbrevet byr blant annet på: En oversikt over GAEAs digitale plattform og ferdighetsapp Resultater fra opplæringsprogrammer og Bootcamp i Praha Innsikt fra politisk arbeid og behovskartlegging i 11 land Historier fra kvinner og partnere som har vært med og skapt endring 👉 Last ned nyhetsbrevet (på engelsk) her!
Av Caroline Elvegård 14. mars 2025
En driftig gründer med pågangsmot
Av Caroline Elvegård 13. januar 2025
Nyhetsbrev fra GAEA: Nye digitale verktøy og muligheter for kvinner i landbruket
Av Caroline Elvegård 10. januar 2025
GAEA lanserer ny plattform for karriereutvikling i landbruket
Av Weishan Liu 16. oktober 2024
In today’s rapidly evolving digital landscape, small and medium-sized enterprises (SMEs) face a critical challenge: staying competitive while balancing limited resources.
Av Caroline Elvegård 14. oktober 2024
Europa står overfor en betydelig mangel på fagfolk innen cybersikkerhet (ca. 4 millioner arbeidstakere, World Economic Forum, 2024), men samtidig er det en enorm talentbase som ikke blir utnyttet.
Av Weishan Liu 11. oktober 2024
Å få sin første jobb i Norge er ikke bare et stort steg for integreringen vår – det er en milepæl som gir oss håp og muligheten til å starte et nytt kapittel.
Av Caroline Elvegård 19. august 2024
Nyhetsbrev fra GAEA: Opplæring, digitale verktøy og fremtidstro for kvinner i landbruket
Av Caroline Elvegård 19. juli 2024
Pioneering Sustainable Practices with Risk Intelligence
Flere innlegg