Digitalisering i skoleverket
Jo Sakariassen • 14. juli 2021
Utvikling av bedre løsninger og tjenester til utdanningssystemet.

Prios jobber sammen med flere internasjonale aktører for å utvikle bedre løsninger og tjenester til utdanningssystemet.
Korona kom brått på de fleste, med behov for å jobbe hjemmefra både som arbeidstaker og elev. Erfaringene har i de fleste land gitt en aha opplevelse, både med tanke på grad av digitalisering i utdanningen, men også på muligheter og begrensinger som teknologien gir.
Mange lærer opplever utfordringer med å lage eget digitalt læringsmaterial og å benytte tilgjengelig teknologi på en pedagogisk god måte som fremmer læreprosessene. Elevene trodde mange at var vel vant til digitale verktøy og samhandling, men erfaringene er at mange kvier seg til å ta aktiv del i slik undervisning.
I prosjektet RESET har vi spurt lærere fra noen av partnerlandene hva de mener er viktig kompetanse for å lykkes mer i sitt virke. Svarene viser ett stort behov for kompetansepåfyll.
Vi har foreløpig spurt mer enn 300 lærere med elever på ulike alderstrinn. Foreløpig har over 65% svart at det er viktig for de å forbedre sin kompetanse til å lage eget digital læremateriale. Mest etterspurt er:
- Utvikle tilpasset læringsmateriell for spesifikt læringsmål i ulike fag
- Bruk av samarbeidsverktøy eller programmer som del av undervisningen
- Lage korte læringsvideoer
- Opprette hyperdokumenter (digitale leksjoner) for å øke studentenes engasjement
- Lag quizer og oppgaver for konkurranser til klassen
Vi vil gjennomføre tilsvarende undersøkelse i Norge når ferien er over i august. Et blir spennende å se om lærere i Norge opplever det på samme måte.