Digitalisering i skoleverket

Jo Sakariassen • 14. juli 2021

Utvikling av bedre løsninger og tjenester til utdanningssystemet.

Prios jobber sammen med flere internasjonale aktører for å utvikle bedre løsninger og tjenester til utdanningssystemet.
Korona kom brått på de fleste, med behov for å jobbe hjemmefra både som arbeidstaker og elev. Erfaringene har i de fleste land gitt en aha opplevelse, både med tanke på grad av digitalisering i utdanningen, men også på muligheter og begrensinger som teknologien gir.
Mange lærer opplever utfordringer med å lage eget digitalt læringsmaterial og å benytte tilgjengelig teknologi på en pedagogisk god måte som fremmer læreprosessene.
Elevene trodde mange at var vel vant til digitale verktøy og samhandling, men erfaringene er at mange kvier seg til å ta aktiv del i slik undervisning.
I prosjektet RESET har vi spurt lærere fra noen av partnerlandene hva de mener er viktig kompetanse for å lykkes mer i sitt virke. Svarene viser ett stort behov for kompetansepåfyll.
Vi har foreløpig spurt mer enn 300 lærere med elever på ulike alderstrinn. Foreløpig har over 65% svart at det er viktig for de å forbedre sin kompetanse til å lage eget digital læremateriale. Mest etterspurt er:
- Utvikle tilpasset læringsmateriell for spesifikt læringsmål i ulike fag
- Bruk av samarbeidsverktøy eller programmer som del av undervisningen
- Lage korte læringsvideoer
- Opprette hyperdokumenter (digitale leksjoner) for å øke studentenes engasjement
- Lag quizer og oppgaver for konkurranser til klassen

Vi vil gjennomføre tilsvarende undersøkelse i Norge når ferien er over i august. Et blir spennende å se om lærere i Norge opplever det på samme måte.

Av Caroline Elvegård 26. juni 2025
Kunstig intelligens er i ferd med å endre hvordan bedrifter jobber – og vi ser tydelige spor av det også i vår region.
Av Caroline Elvegård 17. juni 2025
GAEA-prosjektet avsluttes – men arbeidet har så vidt begynt! I det sjette og siste nyhetsbrevet fra GAEA-prosjektet oppsummerer vi tre år med innsats for å styrke kvinners rolle i landbruket. Her får du innsikt i hvordan digitale verktøy, innovative opplæringsprogrammer og politisk påvirkningsarbeid har bidratt til å gi NEET-kvinner og kvinner med innvandrerbakgrunn (og andre interessenter) nye muligheter innen matproduksjon, agroturisme og bærekraftig landbruk. Nyhetsbrevet byr blant annet på: En oversikt over GAEAs digitale plattform og ferdighetsapp Resultater fra opplæringsprogrammer og Bootcamp i Praha Innsikt fra politisk arbeid og behovskartlegging i 11 land Historier fra kvinner og partnere som har vært med og skapt endring 👉 Last ned nyhetsbrevet (på engelsk) her!
Av Caroline Elvegård 14. mars 2025
En driftig gründer med pågangsmot
Av Caroline Elvegård 13. januar 2025
Nyhetsbrev fra GAEA: Nye digitale verktøy og muligheter for kvinner i landbruket
Av Caroline Elvegård 10. januar 2025
GAEA lanserer ny plattform for karriereutvikling i landbruket
Av Weishan Liu 16. oktober 2024
In today’s rapidly evolving digital landscape, small and medium-sized enterprises (SMEs) face a critical challenge: staying competitive while balancing limited resources.
Av Caroline Elvegård 14. oktober 2024
Europa står overfor en betydelig mangel på fagfolk innen cybersikkerhet (ca. 4 millioner arbeidstakere, World Economic Forum, 2024), men samtidig er det en enorm talentbase som ikke blir utnyttet.
Av Weishan Liu 11. oktober 2024
Å få sin første jobb i Norge er ikke bare et stort steg for integreringen vår – det er en milepæl som gir oss håp og muligheten til å starte et nytt kapittel.
Av Caroline Elvegård 19. august 2024
Nyhetsbrev fra GAEA: Opplæring, digitale verktøy og fremtidstro for kvinner i landbruket
Av Caroline Elvegård 19. juli 2024
Pioneering Sustainable Practices with Risk Intelligence