5 fordeler med å ha en sterk sosiale media tilstedeværelse for din bedrift

Caroline Elvegård • 12. januar 2023

Hvorfor sosiale media kan være viktig for din bedrifts suksess

I en tid der digital tilstedeværelse er avgjørende for de fleste bedrifter, er det viktigere enn noen gang å være synlig på sosiale medier. Kundene forventer å kunne finne deg på en eller annen sosial media plattform, og det samme gjelder dine fremtidige ansatte. Selv når du søker på google etter et firma, en restaurant eller butikk, får du som oftest deres sosiale media profil i topp 3 søkeresultat. Men hvorfor er det egentlig så viktig å være synlig i sosiale media? Her er 5 punkter hvorfor det lønner seg å ha en sterk tilstedeværelse i sosiale media.

1. Økt merkekjennskap
Å ha en sterk tilstedeværelse på sosiale medier kan hjelpe med kjennskap til din merkevare og hva den står for. Dette kan være ekstremt nyttig for små bedrifter som ønsker å øke sin synlighet.


2. Kundeengasjement
Sosiale medier gir bedrifter en unik mulighet til å engasjere seg med kundene sine direkte. Dette kan bidra til å skape positive relasjoner, få tilbakemeldinger og løse eventuelle problemer kundene måtte ha. 


3. Økt nettsted trafikk

Å være aktiv på sosiale medier kan bidra til å øke trafikken til nettstedet ditt. Dette er fordi sosiale medier gir deg muligheten til å dele lenker til nettstedet ditt og ditt innhold, noe som kan øke synligheten og føre til flere besøkende. 


4. Bedre søkemotorrangering

Å være synlig på sosiale medier kan bidra til å forbedre søkemotorresultatene for din bedrift. Dette er fordi søkemotorer som Google og Bing tar hensyn til antall og kvaliteten på eksterne lenker som peker til nettstedet ditt. 


5. Flere salg

Det ultimate målet for enhver bedrift er å øke salget. Å være synlig i plattformene der kunden din befinner seg, kan bidra til å nå ut til et større antall potensielle kunder, noe som kan føre til flere salg. 

Velge riktig plattform

Det som også er viktig når du går ut i den store sosiale media verdenen, er å velge den riktige plattformen for din bedrift. Tenk godt gjennom hvem som er kundene dine, og hvilke plattformer de bruker.

Å ha sosiale media tilstedeværelse som bedrift lønner seg, da det hjelper blant annet med å styrke din merkevare, mer trafikk på ditt nettsted, bedre søkeresultater, og økt salg. Sosiale media lar deg og din bedrift dele informasjon om produktene eller tjenestene dere tilbyr, bygge relasjoner med kunder, og få tilbakemelding i sanntid. Det er blant annet en kost-effektiv måte for bedrifter å nå ut til større publikum og promotere for seg selv.

Ønsker du hjelp til å utvikle en sosiale media strategi for din bedrift? Ta gjerne kontakt for en uforpliktet prat.

Kontakt oss
Av Caroline Elvegård 26. juni 2025
Kunstig intelligens er i ferd med å endre hvordan bedrifter jobber – og vi ser tydelige spor av det også i vår region.
Av Caroline Elvegård 17. juni 2025
GAEA-prosjektet avsluttes – men arbeidet har så vidt begynt! I det sjette og siste nyhetsbrevet fra GAEA-prosjektet oppsummerer vi tre år med innsats for å styrke kvinners rolle i landbruket. Her får du innsikt i hvordan digitale verktøy, innovative opplæringsprogrammer og politisk påvirkningsarbeid har bidratt til å gi NEET-kvinner og kvinner med innvandrerbakgrunn (og andre interessenter) nye muligheter innen matproduksjon, agroturisme og bærekraftig landbruk. Nyhetsbrevet byr blant annet på: En oversikt over GAEAs digitale plattform og ferdighetsapp Resultater fra opplæringsprogrammer og Bootcamp i Praha Innsikt fra politisk arbeid og behovskartlegging i 11 land Historier fra kvinner og partnere som har vært med og skapt endring 👉 Last ned nyhetsbrevet (på engelsk) her!
Av Caroline Elvegård 14. mars 2025
En driftig gründer med pågangsmot
Av Caroline Elvegård 13. januar 2025
Nyhetsbrev fra GAEA: Nye digitale verktøy og muligheter for kvinner i landbruket
Av Caroline Elvegård 10. januar 2025
GAEA lanserer ny plattform for karriereutvikling i landbruket
Av Weishan Liu 16. oktober 2024
In today’s rapidly evolving digital landscape, small and medium-sized enterprises (SMEs) face a critical challenge: staying competitive while balancing limited resources.
Av Caroline Elvegård 14. oktober 2024
Europa står overfor en betydelig mangel på fagfolk innen cybersikkerhet (ca. 4 millioner arbeidstakere, World Economic Forum, 2024), men samtidig er det en enorm talentbase som ikke blir utnyttet.
Av Weishan Liu 11. oktober 2024
Å få sin første jobb i Norge er ikke bare et stort steg for integreringen vår – det er en milepæl som gir oss håp og muligheten til å starte et nytt kapittel.
Av Caroline Elvegård 19. august 2024
Nyhetsbrev fra GAEA: Opplæring, digitale verktøy og fremtidstro for kvinner i landbruket
Av Caroline Elvegård 19. juli 2024
Pioneering Sustainable Practices with Risk Intelligence